یکی از ویژگی های سوالات کنکور ارشد مهندسی کامپیوتر مفهومی بودنشونه و به ندرت سوالات حفظی دیده میشه. توی نگاه اول به نظر میاد که استفاده از Anki عجیب باشه. یادمه خودم از یکی از رتبه های برتر پارسال پرسیدم که به نظرتون از لایتنر استفاده کنم می گفت که کنکور که اصلا حفظی نیست. اما نکته ای که به نظر من مهمه اینه که انکی صرفا برای مطالب حفظی نیست و ابزار خیلی مفیدی برای یادآوری و مرور و افزایش تسلط هست. در کنارش نکات مثبت منحصر به فرد دیگه ای هم داره مثلا افزایش آمادگی ذهن برای یادآوری های ترکیبی از مباحث مختلف که به افزایش سرعت توی حل کمک می کنه چرا که شما درس ها رو به صورت مخلوط مرور می کنید و پرش ذهنی بهتری روی مباحث خواهید داشت.

دسته بندی مطالب توی انکی

  • مطالب حفظی

برای مثال در طرفی می نوشتم توزیع آماری گاما و در طرف دیگر فرمول ها رو وارد می کردم.  هنگام مرور وقتی که به این کارت می رسیدم سعی می کردم فرمول های مختلف رو خودم بدست بیارم و به مفاهیمش فکر کنم. تا اونجایی که میشد فرمول ها رو حفظ نمی کردم. سعی می کردم چیزای مفهومی رو از توش در بیارم و با اونها توی ذهنم فرمول ها رو علامت گذاری کنم.

حتی این که سعی کنیم به طور منطقی به فرمول ها برسیم خیلی مهم تر از اینه که فرمول ها رو حفظ کنیم. مثال های زیادی میشه زد. مثلا در رابطه پاسکال توی ترکیبیات بهتره که اثبات فرمول رو بدونیم. دلیلش اینه که توی کنکور این اثبات های شهودی یا جبری توی حل مسائل خیلی کمک می کنه.

  • روش های حل

مثلا سوالی که روش حل چند مرحله ای داره. یک نمونه سوال که تقریبا جامع و پر نکته باشه رو به همراه راه حلش قرار می دادم. هر دفعه اون سوال رو حل می کردم و راه حل توی ذهنم ثبت می شد. مثلا راه حل روش دنباله های بازگشتی در گسسته.

  • سوالاتی که غلط حل کردم

سوالاتی که توی آزمون غلط حل می کردم رو به عنوان یه کارت توی انکی وارد می کردم.

دلیلش اینه که آدم سوالی رو که یکبار غلط حل می کنه به نسبت دیگر سوالات با احتمال بیشتری برای دفعات بعدی هم غلط حل می کنه. 

البته سوالی که ارزش کنکور سراسری داشته باشه.

  • سوال های پر نکته

سوال هایی هست که شاید حتی درست حل کرده باشم ولی نکته های زیادی توش داره


در کل انکی برای ریاضی بسیار می تونه مفید باشه. کارت هایی که توی انکی وارد میشند خیلی مهم هستند. همونطور که می تونند  مفید باشند همونطور هم می تونند انرژی ذهنیمون رو کم کنند.

تعداد کارت ها می تونه خیلی کم باشه و صرفا محدود بشه به موارد خاص. و اینکه در دور اول مطالعه کارت صادر نکنیم چرا که از اهمیت مطالب خبر نداریم. و باید حتما تست ها رو ببینیم تا متوجه اهمیت بشیم.


انکی

نحوه وارد کردن انکی 

اوایل تابستون که خونه درس می خوندم و لپ تاپ کنارم بود با اون وارد می کردم و با تبلتم چک می کردم. سرعت تایپم بالاست و مشکلی از این جهت ندارم. حتی فرمول ها رو هم با لاتکس وارد می کردم. بعد از شهریور که به کتابخونه رفتم مجبور بودم با تبلت وارد کنم. چون تایپ کردن سخت بود با مداد تبلت نقاشی وار می نوشتم و به عنوان عکس وارد می کردم.

اگر این جور امکانات در دسترستون نیست مثلا می تونید یه دفترچه داشته باشید و در دوجهت سوال و جواب رو با عددی کد وارد کنید. سپس فقط اعداد رو توی انکی وارد کنید. که زمان بندی با انکی باشه ولی سوال و جواب رو از توی دفترچه ببینید یا یه دفتر برای فلش کارت ها همراهتون باشه و موارد رو توش بنویسید. آخر شب توی انکی وارد کنید. هم مرور روزانه میشه هم می تونید از انکی استفاده کنید.

شاید با کمی خلاقیت بشه جورش کرد. در غیر این صورت به طور سنتی هم می تونید از وسایل کاغدی و جعبه استفاده کنید که من شخصا زیاد ازشون لذت نمی برم ولی همون کار رو می کنند.

در انتها استفاده از انکی شرط لازم برای موفقیت نیست ولی در صورتی که شرایط مهیا باشه و سوالات به خوبی وارد بشن می تونه مفید باشه.